NIHH – Norsk Institutt for Hypnoterapi og Klinisk Hypnose

  • 1. Semester
  • 2. Semester
  • 3. Semester
  • 4. Semester
1. Semester

Psykologiske teorier
Vi arbeider ut fra en eklektisk tilnærming, hvor vi henter vår teoretiske forankring fra flere psykologiske retninger. Blant disse er sosial læringsteori, kognitiv atferdsteori, kognitiv-behavioristiske teorier, transe-teori, psykososial utviklingsteori og psykodynamiske teorier. Valg av teoretisk grunnlag tilpasses det terapeutiske arbeidet eller undervisningens fokus, avhengig av hva som er mest hensiktsmessig for klientens behov og læringsmålene i utdanningen.

Første semester 


Diplom Hypnoterapeut – 1. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kombinerer forelesninger, praktiske øvelser, demonstrasjoner, individuelle oppgaver, veiledning og egenstudier. Studentene får mulighet til å trene på hypnoterapeutiske metoder og teknikker i trygge omgivelser under veiledning, med gradvis økt ansvar for egne hypnosesesjoner.
Etikk og profesjonell holdning integreres som en naturlig del av all undervisning og praktisk trening.
Studentene får i tillegg en introduksjon til hvordan starte opp egen praksis, inkludert relevant lovgivning og krav knyttet til profesjonell utøvelse av hypnoterapi.


Læringsutbytte

Etter gjennomført emne i 1. semester har studenten oppnådd følgende læringsutbytte innen kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:


Temaoversikt for 1. semester:

  • Hypnoterapins historiske utvikling

  • Historiske personer og pionerer innen hypnose og hypnoterapi

  • Vitenskapens forståelse av hypnose

  • Hypnosens påvirkning på menneskets kognitive prosesser

  • Bevissthet, ubevisste og underbevisste nivåer av sinnet

  • Hypnotiske verktøy og teknikker

  • Klassisk og moderne hypnoterapi

  • Hverdagshypnose og våken hypnose

  • Selvhypnose

  • Mottakelighetstester og hypnotiske fenomener

  • Guiding i hypnoterapi

  • Hjernens plastisitet, nervesystemets funksjoner og mentale prosesser

  • Persepsjon, sansing, modaliteter og submodaliteter

  • Mentalisering og perseptuelle skjevheter

  • Grunnleggende prinsipper for terapeutrollen og klientkontakt

  • Kommunikasjon, rapport, kalibrering, pacing og leading

  • Hypnoterapeutiske teknikker

  • Røykeslutt og snussluttprogram med hypnoterapi

  • Arbeid med klienter fra ulike kulturelle bakgrunner

  • Grunnleggende etikk og profesjonelt ansvar

  • Oppstart av egen praksis: Praktiske og juridiske hensyn


Kunnskap

Studenten:

  • Kan redegjøre for hypnose som fagfelt fra et historisk perspektiv frem til i dag.

  • Har kunnskap om ulike former for hypnose og deres anvendelse i terapi.

  • Har innsikt i teorier om hypnose, hypnotiske fenomener og forskningsbasert forståelse av hypnose.

  • Har grunnleggende kunnskap om hjernefunksjon, nervesystemet og hvordan hypnose påvirker mentale og fysiologiske prosesser.

  • Kan forklare nivåene i sinnet – bevissthet, det ubevisste og det underbevisste – og deres betydning i hypnoterapi.

  • Har kunnskap om forskjellige transenivåer, inkludert lett transe, middels transe, somnambulistisk transe og Esdaile-tilstanden (komahypnose), og forstår hvordan disse nivåene kan påvirke hypnotisk arbeid og valg av terapeutiske intervensjoner.

  • Kjenner til hvordan Esdaile-tilstanden kan oppstå spontant, og har kunnskap om hvordan denne tilstanden skal håndteres terapeutisk dersom den inntreffer under en hypnosesesjon.

  • Kjenner til nevrobiologiske mekanismer relatert til læring og hukommelse.

  • Har kunnskap om persepsjon, sansenes rolle, modaliteter og submodaliteter i hypnotisk arbeid.

  • Har kunnskap om hvordan "glemte" minner og tidligere opplevelser kan fremkalles terapeutisk.

  • Kjenner til bruk av Ideomotoriske Responser (IMR).

  • Kjenner til kontraindikasjoner for hypnose og forstår betydningen av å vurdere klientens egnethet før behandling påbegynnes.

  • Forstår betydningen av kommunikasjon, empati, rapport og trygghet i det terapeutiske arbeidet.

  • Har kunnskap om grunnprinsipper for kunnskapsbasert praksis og etisk ansvar i hypnoterapi.

  • Har inngående kjennskap til gjeldende etiske retningslinjer, lover og regler for hypnoterapi og klinisk hypnose.

  • Har kunnskap om krav for oppstart og drift av egen praksis, inkludert relevante lover, forskrifter og krav til dokumentasjon.


Ferdigheter

Studenten:

  • Kan gjennomføre mottakelighetstester, induksjoner, fordypning og guiding i hypnose.

  • Behersker flere hypnoterapeutiske teknikker, inkludert klassiske og moderne metoder.

  • Kan selvstendig gjennomføre Elman-induksjonen, inkludert fordypningsprosessene, og har forståelse for hensikten med de ulike elementene og hvordan de anvendes terapeutisk.

  • Kan fremkalle og arbeide med somnambulistisk transetilstand på en trygg og profesjonell måte.

  • Kan identifisere, forstå og håndtere Esdaile-tilstanden (komahypnose) dersom den oppstår under terapi.

  • Kan veilede klienten trygt gjennom tidligere hendelser på en terapeutisk måte.

  • Kan anvende Ideomotorisk Respons (IMR) i terapeutiske prosesser.

  • Kan håndtere abreaksjoner på en trygg og profesjonell måte under hypnose.

  • Kan anvende ulike fordypningsteknikker, inkludert progressiv avslapning og flere fokus-teknikker.

  • Har ferdigheter i bruk av stemme, tonalitet, intonasjon, pusteteknikker og lesing av non-verbal kommunikasjon.

  • Kan gjennomføre behandlingsprogram for røykeslutt og snusslutt med klassisk hypnoterapi.


Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan reflektere kritisk over hypnosens anvendelsesområder og begrensninger.

  • Demonstrerer dyptgående forståelse av hypnose som tilstand og kan tilpasse teknikker etter klientens individuelle behov.

  • Forstår hvordan direkte og indirekte suggesjoner kan påvirke klientens opplevelse og terapeutiske prosess.

  • Har utviklet profesjonell forståelse av terapeutrollen, klientkontakt, etisk praksis og selvledelse.

  • Viser empati, respekt og ansvarlighet i terapeutiske relasjoner.

  • Har evne til å ivareta egen profesjonell utvikling, inkludert refleksjon over terapeutrollen og egenomsorg.

  • Kan vurdere nødvendige juridiske og praktiske hensyn ved etablering og drift av egen hypnoterapipraksis.


Merk: Omrokkeringer i pensum kan forekomme. 

2. Semester

Diplom Klinisk Hypnoterapeut – 2. semester

Forkunnskaper

Fullført 1. semester.


Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen kombinerer forelesninger, praktiske øvelser, demonstrasjoner, refleksjonsoppgaver, veiledning og egenstudier. Studentene får praktisk erfaring i hypnoterapi rettet mot kognitive prosesser, emosjonsregulering, vanemønstre og traumebearbeiding. Etikk og faglig refleksjon integreres kontinuerlig gjennom hele utdanningen.


Læringsutbytte

Etter gjennomført emne i 2. semester har studenten oppnådd følgende læringsutbytte innen kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:


Temaoversikt for 2. semester

  • Klassisk betinging og ankring i hypnoterapi

  • Hypnoterapi for sukkeravhengighet og søtsug

  • Hypnoterapi for vektreduksjon

  • Stress, søvn og emosjonell spiseatferd

  • Regresjonsarbeid og hypnoanalyse

  • Arbeid med emosjoner og emosjonell intelligens

  • Transekommunikasjon i regresjonsarbeid

  • Hypnosens prinsipper og hypnoselover

  • Økologisk tankegang i hypnoterapi

  • Avanserte hypnotiske teknikker

  • Grunnleggende arbeid med indre barn i hypnoterapi


Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om det mentale sinnets struktur, inkludert samspillet mellom tanker, følelser, atferd og hjernens rolle i emosjonsprosesser.

  • Har innsikt i hjernens plastisitet og grunnleggende nevrale prosesser relatert til læring og endring.

  • Har kunnskap om ideomotoriske og ideosensoriske responser, og deres anvendelse i hypnoterapi.

  • Forstår prinsipper for endringsarbeid, inkludert bruk av ankring, dekondisjonering og futurepacing.

  • Har kunnskap om forskjellige regresjonsnivåer i klientens livsløp, og grunnleggende forståelse for arbeid med spedbarn, prenatal erfaring og emosjonelle opplevelser.

  • Forstår betydningen av å tilpasse hypnotisk språkbruk avhengig av klientens transe- og assosiasjonsnivå under regresjonsarbeid.

  • Har grunnleggende kunnskap om dypere regresjoner, inkludert regresjon til tidligere liv og atavistiske opplevelser, med forståelse for at arbeid med slike tilstander krever videregående kompetanse som læres i tredje semester.

  • Har kunnskap om terapeutisk arbeid med indre barn og følelsesmessige erfaringer fra tidlige utviklingsstadier.

  • Har innsikt i emosjoners rolle i terapeutiske prosesser og utvikling av emosjonell kompetanse.

  • Forstår prinsippene for økologisk tankegang i hypnoterapi, hvor endringer skal være bærekraftige både på kort og lang sikt, og i samsvar med klientens helhetlige behov og verdier.

  • Har kjennskap til forskjellige typer suggesjoner og prinsipper for utforming og oppbygging av egne hypnoseskript.


Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende pretalk, motiverende intervju, kartlegging og samtaleterapi i hypnoterapiprosesser.

  • Har ferdigheter i aktiv lytting, etablering av tillit og emosjonelt støttende kommunikasjon.

  • Kan anvende hypnotiske teknikker for atferdsendringer, emosjonell regulering og vaneendring.

  • Kan bruke ankring, sliding anchors, ankerkollaps og aversjonsankring som en del av terapeutisk arbeid.

  • Kan identifisere klientens transe- og assosiasjonsnivå under regresjon og tilpasse kommunikasjon deretter.

  • Kan arbeide terapeutisk med klientens emosjonelle opplevelser knyttet til regresjon på ulike utviklingsstadier.

  • Kan anvende grunnleggende teknikker for arbeid med indre barn i hypnoterapi.

  • Kan håndtere abreaksjoner og ubehag som kan oppstå under dypere regresjonsarbeid.

  • Kan utvikle og tilpasse egne hypnoseskript i tråd med klientens behov og terapeutiske mål.

  • Har ferdigheter i emosjonsfokusert hypnoterapi og trygg guidet utforskning av følelser og indre opplevelser.


Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan møte klienter med respekt, empati, profesjonalitet og faglig trygghet.

  • Har utviklet evne til å tilpasse hypnoterapiprosesser individuelt basert på klientens unike forutsetninger.

  • Har forståelse for emosjonenes rolle i personlig utvikling og terapeutisk endringsarbeid.

  • Kan anvende hypnoterapi på en reflektert og etisk forsvarlig måte innen områder som vaneendringer, stressmestring, emosjonell regulering og personlig utvikling.

  • Kan gjøre økologiske vurderinger slik at endringer støtter klientens helhetlige helse, verdier og langsiktige utvikling.

  • Har forståelse for egne faglige grenser og betydningen av kontinuerlig utvikling i møte med komplekse terapeutiske prosesser.


Merk: Omrokkeringer i pensum kan forekomme.

 

3. Semester

Tredje semester 

Tittel: Spesialisert Hypnoterapeut

Forkunnskaper: Fullført 1. og 2. semester
Læringsutbytte:
Etter gjennomført emne har kursdeltager følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
3. semester

Omhandler temaene moderne hypnoterapi i forståelsen av å se hele mennesket, psykologiske aspekter i forståelsen av menneskekroppen, egenterapi og bevisstgjøring, selvhypnose, samspillet mellom hypnoterapi, behandlingsformer og etikkens betydning i behandling av ulike diagnoser.

Kunnskap

Student:

  • Kan vise til kunnskap hvordan moderne hypnoterapi kan bidra til en komplett og helhetlig behandling ved å ta hensyn til klientens utfordringer og ressurser og inkludere den levende og opplevde kroppen, de usynlige sårene, erfaringene, livssituasjon, trosmønstre, det bevisste- og ubevisste sinnet.
  • Har kunnskap om når det er relevant å inkludere klientens arbeidssituasjon, familie, relasjoner eller fritid i behandlingen.
  • Kan vise til grunnleggende kunnskap om menneskekroppens oppbygning og funksjoner med hovedfokus fra det psykologiske aspektet.
  • Kan redegjør for menneskets trossystemer og hvordan unyttige trossystem kan endres ved under behandling med moderne hypnoterapi.
  • Kan vise til kunnskap hvordan symbolisme fungerer og hvordan det kan brukes terapeutisk.
  • Har innsikt i hvordan dysfunksjonelle tankemønstre kan opprettholde problematiske følelser og atferd.
  • Kan vise til kunnskap om psykiske utfordringer som kan ha ulike årsaker, inkludert biologiske, miljømessige, sosiale og psykologiske faktorer.
  • Kan vise til kunnskap om personlighet, bevissthet, ubevissthet, utviklingspsykologi og psykopatologi.
  • Kan vise til kunnskap om hvordan moderne hypnoterapi kan benyttes for å identifisere og forstå underliggende årsaker, og hvordan ulike faktorer påvirker hverandre.
  • Har kunnskap om forskjellige hypnoterapeutiske metoder for moderne hypnoterapi, samt vise til grunnleggende forståelse hvordan de forskjellige benyttes for å påvirke hjernens struktur for å oppnå en endring.
  • Kan vise til kunnskap om flere hypnoterapeutiske metoder for å kunne gjennomføre og tilpasse moderne hypnoterapi ut i fra den enkelte klient.
  • Kan vise til kunnskap for hva som legges til grunn for å velge en hypnoterapeutisk metode fremfor en annen, og i tillegg kunne tilpasse enhver behandling fortløpende ut i fra den enkelte klient.
  • Kan vise til forståelse av utviklingstraumer og sammenheng mellom traumer og dissosiasjon og forstå bakgrunnen til delpersonligheter.
  • Kan vise til kjennskap med delbevissthetsteorien, som postulerer at personligheten består av ulike «ego-tilstander» eller «deler».
  • Kan vise til kunnskap om selvhypnose.
  • Kan vise til selvbevissthet og har gjennomført egenterapi med moderne hypnoterapi med indre arbeid for å kunne guide klienten på en autentisk og meningsfull måte.

Ferdigheter

Student:

  • Kan beherske relevante faglige begreper og teorier og kunne anvende dem i analyse av forskjellige problemstillinger.
  • Kan vise til ferdigheter som styrker evnen til å kunne reflektere kritisk over individuelle og kontekstuelle faktorers betydning for resultatet av gitt problemstilling.
  • Kan se sammenhenger og tenke overordnet, vurdere konsekvenser og ulike strategier.
  • Kan vise til ferdigheter i å lære klienten selvregulerende strategier og selvhypnose for å håndtere stress, og/eller for egentrening å forsterke egne ressurser i en vaneendringsprosess eller styrke prosessen under en endring, utvikling og integrering.
  • Kan vise til flere aktuelle hypnoterapeutiske metoder som kan benyttes for å påvirke og hjernens struktur for å oppnå en endring.
  • Kan gjennomføre moderne hypnoterapi hvor målet er å endre negative tanker og adferd som bidrar til emosjonelle utfordringer og/eller psykiske lidelser.
  • Kan vise til forskjellige metoder og teknikker innen moderne hypnoterapi, som kan benyttes hvor målet er å endre på dysfunksjonelle og negative tankemønstre.
  • Kan i behandling med moderne hypnoterapi vise til ferdigheter i å guide klienten hvordan integrere og samarbeide mellom ulike ego tilstander for å oppnå en mer helhetlig opplevelse av selvet.
  • Kan vise til ferdigheter i å håndtere og regulere abreaksjon som kan oppstå hos klient/pasient under behandling.
  • Kan utføre moderne hypnoterapi hvor målet er å endre unyttige trosmønstre, forskjellige typer vaneendringer, endre negative tanker og tankemønster, selvfølelse, selvtillit, tale i forsamling, målsetting, forbedre prestasjoner, fobi, flyskrekk, høydeskrekk tannlegeskrekk (odontofobi), hele/lege indre sår og emosjonelle lidelser, behandling av traumer, forskjellige typer angstproblematikk, OCD, forskjellige stresslidelser, søvnproblematikk, lettere depresjoner, styrke immunforsvaret med mere.

Generelle ferdigheter

Student:

  • Kan vise til medmenneskelig forståelse og har utviklet evnen til empati og kan vise til evnen til å skape et trygt rom for klienten.
  • Har holdninger og gode kommunikasjonsferdigheter, som viser til integrert verdibevissthet som hypnoterapeut.
  • Har utviklet evnen til å lytte nøye og aktivt til klientens fortellinger/historie for å fange opp subtile nyanser for informasjon for å få en mest mulig helhetlig forståelse og kartlegging av klienten.
  • Kan vise til forståelse av viktigheten det er å ta hensyn til hele mennesket i terapi, og forklare hvordan dette kan bidra til å styrke klienten og hjelpe dem med å oppdage og utnytte egne ressurser og styrker for å håndtere utfordringer på en best mulig måte og fremme positiv endring.
  • Kan vise til godt trent sanseskarphet og er observant for endringer i klientens kroppsspråk, tonefall, fysiske og fysiologiske forandringer og hvordan man skal gå fram for å forstå hva de forskjellige endringer kan indikere.
  • Kan under behandling med hypnoterapi stille spørsmål som hjelper klienten med å blant annet kunne utforske og forstå ulike ego-tilstander og deres formål.
  • Kan vise til ferdigheter for å kunne håndtere forskjellige typer behandlinger med moderne hypnoterapi, som kan være uforutsigbar og utfordrende, og til en hver tid kunne møte klientens behov og bruke kreative tilnærminger for å møte klienten der han/hun/hen er.
  • Kan vise til etisk forståelse og ha respekt for klientens autonomi og evnen til å kontrollere prosesser.
  • Kan vise til ferdigheter med å skape et trygt terapeutisk miljø for å kunne samarbeide opp mot klientens ubevisste sinn, og forstå klientens komplekse indre verden og effektivt anvende moderne hypnoterapi som tilpasses forløpende ut ifra behov.
  • Kan vise til ferdigheter for å trygge klienten og regulere intense emosjoner som kan dukke opp under behandling med moderne hypnoterapi.
  • Kan vise til forståelse og evnen til å kontinuerlig reflektere over sin egen reaksjon og holdning til klientens prosess for å sikre at hen opprettholder et terapeutisk perspektiv.
  • Kan vise til forståelse av hva som må til for å kunne ta hensyn til hele mennesket i terapi, og forstå forskjellen det utgjør med en mer komplett forståelse av individet og dets utfordringer, samt vise til forståelse av viktigheten av å tilpasse terapien til individuelle behov og fremme positiv endring på en mer helhetlig måte.
  • Kan vise til forståelse hvordan hypnoterapeutiske metoder og teknikker velges og foretrekkes og tilpasses fortløpende ut i fra den enkelte klient under behandling med moderne hypnoterapi.
  • Kan vise til kunnskap og ferdigheter hvordan gjennomføre behandlinger med moderne hypnoterapi for forskjellige typer vaneendringer og forskjellige psykologiske problemstilling.
  • Har utvidet kunnskap og integrert forståelse av etikk og den viktighet det er at etikk har en overordnet plass i enhver behandling.

Omrokkering i pensum kan forekomme. 

4. Semester

Fjerde semester 

Tittel: Diplom Avansert Klinisk Hypnoterapeut og Tittel: Diplom Sertifisert NIHH Hypnoterapeut

Forkunnskaper: Fullført 1. - 2. og 3. semester.
Læringsutbytte:
Etter gjennomført emne har kursdeltager følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
4. semester

Omhandler temaene ulike former for hypnoterapeutiske metoder og teknikker, traumer og dissosiasjon, smerteforståelse, det hele mennesket innen den komplementære behandlingen.

Kunnskap

Student:

  • Kan vise til kunnskap hvordan traumer og dissosiasjon påvirker hjernens funksjon og struktur, samt hvordan hypnoterapi kan påvirke nevroplastisitet og helbredelsesprosesser.
  • Kan vise til dypere innsikt i sammenheng mellom kropp og sinn og hvordan kropp og sinn påvirker hverandre og opererer sammen.
  • Kan vise til forståelse hvordan man bidrar til en mer komplett og helhetlig forståelse av en persons utfordringer og ressurser ved å ta hensyn til hele mennesket.
  • Kan vise til kunnskap om arv, miljø, ytre- og indre faktorer, tidligere opplevelser og erfaringer kan påvirke og prege mennesker og deres trosmønstre.
  • Kan vise til inngående kjennskap til hypnoterapeutiske metoder som fokuserer på å arbeide med ulike deler av personligheten.
  • Kan vise til en grundig forståelse av utviklingstraumer og sammenheng mellom traumer og dissosiasjon og kunne forstå bakgrunnen til delpersonligheter.
  • Kan vise til kunnskap og forstå smerte og hvordan smertebehandling med moderne hypnoterapi kan utføres.
  • Kan vise til inngående kunnskap om hvordan dissosiasjon fungerer, fra mild dissosiasjon til dissosiative identitetsforstyrrelser (DID), inkludert hvordan delpersonligheter kan oppstå som en overlevelsesmekanisme.
  • Har kunnskap om teknikker for å hjelpe klienten/pasienten med å regulere følelser og håndtere angst og panikk i tilfeller der delpersonligheter kan være aktive.
  • Har kjennskap til et bredt utvalg av hypnoterapeutiske metoder og teknikker for å identifisere og forsterke ressurser i klientens/pasientens indre system for å hjelpe delpersonligheter for å samarbeide og styrke healingsprosessen.
  • Har kunnskap om hvordan man kan benytte forskjellige hypnoterapeutiske metoder og teknikker i hypnoterapi for å jobbe ut i fra hele mennesket, og tilpasse enhver behandling ut i fra den enkelte klient uansett om dette gjelder for å hele indre sår, emosjonelle lidelser, traumer, angst, fobi, depresjon, OCD, stressproblematikk, IBS, enurese, fatigue, smertebehandling, atferdsendring, vaneendring, selvverd, selvtillit og hvordan jobbe med barn og ungdom eller annet.  
  • Har kunnskap om de etisk og moralske aspekter i møte med medisinske diagnoser.
  • Kan vise til kunnskap om hypnoterapi som komplementær behandling.

Ferdigheter

Student:

  • Kan vise til forståelse av hva det vil si å jobbe med hele mennesket og viktigheten av å kunne utføre en individuelle tilpasset behandling med hypnoterapi.
  • Kan vise til forståelse hvordan traumer kan påvirke personlighetsutviklingen.
  • Kan vise til ferdigheter for å etablere tillit og et trygt terapeutisk forhold for å kunne opprette og kommunisere effektivt med delpersonligheter, samt vise til ferdigheter hvordan hypnoterapi kan tilpasses fortløpende ut ifra den enkelte klients behov.
  • Kan vise til forståelse av dissosiasjon, samt vise til ferdigheter innen hypnoterapi for å komme i kontakt med delpersonligheter og identifisere disse.
  • Kan vise til ferdigheter hvordan det i hypnoterapi kan gjennomføres indre dialog mellom delpersonligheter, og hvordan hjelpe til med å integrere dem og fremme samarbeid. integrering.
  • Kan vise til forståelse hvordan tidligere traumer påvirker delpersonlighetens oppførsel og interaksjoner, samt hvordan man kan arbeide med traumer i moderne hypnoterapi.
  • Må kunne vise til flere forskjellige hypnoterapeutiske metoder som kan benyttes for å hjelpe delpersonligheter til å samarbeide og integreres.
  • Kan vise til ferdigheter i hypnoterapi for å vise empati og respekt for hver delpersonlighet, uansett hvor utfordrende eller ulike de måtte være.
  • Kan utføre behandlinger med hypnoterapi på en dyptgripende måte for forskjellige typer vaneendringer, avhengighetsproblematikk, angstproblematikk, depresjon, traumeproblematikk, forskjellige typer fobi, høydeskrekk, odontofobi (tannlegeskrekk), flyskrekk, eksamensnerver, stressproblematikk, tinnitus, søvnproblematikk, migrene, enurese, smerteproblematikk, IBS, prokrastinering, styrke immunforsvaret, styrke prestasjoner, selvfølelse, egenverd, selvtillit med mer.
  • Kan vise til ferdigheter hvordan hypnoterapi benyttes i komplementær medisin.

Generelle ferdigheter

Student:

  • Kan vise til helhetlig forståelse av hvordan kropp og sinn samspiller.
  • Kan vise til en forståelse av å ta hensyn til hele mennesker som komplekse individer med ulike aspekter av livet som påvirker hverandre. Fysiske, følelsesmessige, kognitive og sosiale faktorer, tidligere opplevelser og erfaringer som samvirker og påvirker ens mentale helse og kropp.
  • Kan etablere et trygt terapeutisk miljø og utvise empati og aksept overfor hver delpersonlighet, uansett hvor utfordrende de måtte være.
  • Kan vise til ferdigheter for å kunne skille mellom ulike delpersonligheter og gjenkjenne deres unike egenskaper og funksjoner.
  • Kan vise til ferdigheter i å lette kommunikasjonen og dialogen mellom delpersonligheter for å fremme forståelse og samarbeid.
  • Kan vise til god sanseskarphet for å oppfatte det som skjer hos klienten, samt kunne lytte nøye og aktivt for å forstå de ulike perspektivene og behovene til de ulike delpersonligheter.
  • Kan vise til forståelse hvordan tidligere traumer kan påvirke delpersonligheter, og å kunne tilpasse terapeutiske tilnærminger basert på klientens traumehistorikk.
  • Kan vise til ulike hypnoterapeutiske metoder og teknikker for å hjelpe delpersonligheter til å samarbeide og integreres.
  • kan redegjøre for viktigheten av å ta hensyn til hele mennesket, det bevisste- og underbevisste sinnet, den fysiske og somatiske levende- og levde kroppen, når det skal gjøres en dyptgripende hypnoterapibehandling og spesialtilpasses ut i fra den enkelte klient.
  • Kan vise til kunnskap og forståelse hvordan hypnose eller hypnoterapi benyttes i komplementær medisin/behandling.

Omrokkering i pensum kan forekomme. 

Dato for NIHH samlinger i Oslo:

  • Første semester 1 - 2025
  • 27. - 28. september
  • 25. - 26. oktober
  • 15. - 16. november
  • 13. - 14. desember
  • Andre semester 2 - 2026
  • 31. jan. - 01.. feb
  • 28.. feb. - 01. mars
  • 18. - 19. april
  • 23. - 24. mai
  • Tredje semester 3 - 2026
  • 29. - 30. august
  • 26. - 27. september
  • 24. - 25. oktober
  • 21. - 22. november
  • Fjerde semester 4 - 2027
  • 09. - 10. januar
  • 06. - 07. februar
  • 06. - 07. mars
  • 17. - 18. april
  • 11. - 13. juni
    NIHH – Norsk Institutt for Hypnoterapi og Klinisk Hypnose